Officiële resultaten veiligheidsbeoordeling van de Volvo XC40 (euroncap.com)
Veiligheid | Veiligheid | XC40 2019 Late | Volvo Support (volvocars.com)
We rijden niet met een vervuilende diesel maar met een schone benzine auto. De VOLVO XC40 benzine is uitgerust met een roetfilter voor een effectievere uitlaatgasreiniging. In normale rijomstandigheden blijven roetdeeltjes uit de uitlaatgassen in het benzineroetfilter achter. Daarbij vindt passieve regeneratie plaats waarbij de roetdeeltjes worden geoxideerd en verbrand. Op die manier wordt het filter gereinigd. Helaas kunnen we nog niet rijden met een elektrische of hybride versie, omdat we dan gebonden zijn een automaat. Daarentegen rijden we tijdens de RIJlessen zoveel mogelijk in de ECO-stand waardoor we CO2 besparen. Ook rijden we VOLVO, omdat VOLVO voor elke verkochte auto een boom plant.
- We activeren de rijdmodus ECO voor een lager brandstofverbruik.
- We gebruiken de rijmodus Eco: er wordt niet meer op de motor afgeremd, waardoor de bewegings energie van de auto wordt gebruikt om de auto langer te laten uitrollen.
- We rijden, bij handmatig schakelen, zoveel mogelijk in de hoogst mogelijke versnelling, afhankelijk van de verkeerssituatie en de weggesteldheid: lagere toeren leveren een lager brandstofverbruik op. We letten daarbij op de schakelindicator.
- Bij hoge snelheden neemt het brandstofverbruik toe (de luchtweerstand neemt toe naarmate de snelheid stijgt). We rijden daarom met gepaste snelheid afhankelijk van de situatie.
- Het momentane brandstofverbruik, zichtbaar op de boordcomputer, helpt ons om zuiniger te rijden.
- We laten de motor niet stationair warmdraaien, maar rijden direct na het starten weg met normale belasting: een koude motor verbruikt meer brandstof dan een warme.
- We remmen zoveel mogelijk af op de motor, wanneer dat zonder gevaar voor medeweggebruikers mogelijk is.
- We houden de juiste bandenspanning aan en controleren regelmatig of dat nog steeds zo is. We houden voor de beste resultaten de zogenoemde ECO -bandenspanning aan.
- We nemen geen spullen in de auto mee die we niet gebruiken (hoe groter de belading, hoe hoger het verbruik).
- We rijden niet met open zijruiten.
- We checken regelmatig het bandenspanningscontrolesysteem op het middendisplay.
- 12.3’ Navigatie Touchscreen: helemaal Apple based te bedienen.
- (Adaptive) cruise control en speedlimiter: jouw VOLVO houdt vol automatisch de afstand aan tot jou voorganger én remt mee als jouw voorganger remt.
- Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging: bij langzaam rijdende manoeuvres (bijv. bijzondere verrichtingen) is de stuurbekrachtiging wat meer aanwezig. Dat stuurt wel zo makkelijk en zorgt ervoor dat jij je helemaal kunt concentreren op de verrichting.
- Park Assist voor en Park Assist achter. Als je moet inparkeren (bijzondere verrichting) dan helpt het als je hoort of je te dicht op een andere auto zit.
- Achteruitrijcamera; zo da’s handig zo’n camera bij het inparkeren (bijzondere verrichting) om achter je te zien waar die andere auto staat!
- Regensensor;: automatische inschakeling van de ruitenwissers afhankelijk van de hoeveelheid regen, zodat jij je volledig kunt concentreren op het rijden.
- LED dag-en nacht rijverlichting; beter zien en gezien worden!
- Automatisch Start/Stop systeem; tijdens het Milieuvriendelijk en Verantwoord rijden dien je bij langere stops telkens je motor uit te zetten. Jouw Volvo doet dat voor jou!
- Helling-start-assistent en elektrische parkeerrem (handrem); Jouw bijzondere verrichting (Hellingproef) kan niet meer fout gaan! De parkeerrem schakelt zelf aan en uit bij het wegrijden.
- Kruisend verkeerdetectie met Auto Brake; Bij het inparkeren (uitrijden) achteruit (bijzondere verrichting) wordt je gewaarschuwd voor kruisend verkeer achter je auto en stopt de auto vanzelf indien nodig. Wel zo handig bij het RIJlessen!
- Verkeersbordenherkenning; Zo weet jij continu hoe hard je mag rijden, wel of niet mag inhalen etc. Dus, nooit meer te hard rijden tijdens je RIJlessen of examen.
- Dodehoek assistentie: Heel handig dat je gewaarschuwd wordt voor verkeer in de dode hoek van jouw spiegel bij het inhalen, invoegen en/of rijstrook wisselen.